ده ) مؤلف كتاب ((زناشويي و اخلاق )) كيست ؟
|
A) ويليام جيمز
B) برتراند راسل
C) طه حسين
|
يازده ) عشقهاي مجازي وقتي مفيد و سودمند واقع مي شوند كه :
|
A) به فراموشي سپرده شوند .
B) با آنها سرسختانه مبارزه شود .
C) با تقوا و عفاف توأم گردند .
|
دوازده ) عشق مانند ----- قابل تجويز و توصيه نيست .
|
A) محروميت
B) مصيبت
C) مشقت
|
سيزده ) در اين آيه ، چه نوع محبتي بيان شده است ؟ (( والذين آمنوا اشد حبا لله ))
|
A) محبت خدا به مومنان
B) محبت مومنان به يكديگر در راه خدا
C) محبت مومنان به خدا
|
چهارده ) در اين آيه ، چه نوع محبتي بيان شده است ؟ (( قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ))
|
A) محبت خدا به مومنان مطيع پروردگار
B) محبت متقابل خدا و مومنان
C) محبت مومنان به پيامبر خدا
|
پانزده ) مطابق روايات روح و جوهر دين چيست ؟
|
A) خشم در راه خدا
B) تقوا
C) محبت
|
شانزده ) اين سخن از كيست ؟ (( به خدا قسم اگر سنگي ما را دوست بدارد ، خداوند آن را با ما محشور مي كند . ))
|
A) امام باقر (ع)
B) امام صادق (ع)
C) پيامبر اكرم (ص)
|
هفده ) اين سخن از كيست ، مخاطب آن چه كسي است و مضمون آن چيست ؟
واشعرقلبك الرحمه للرعيه و المحبه لهم والطف بهم
|
A) امام علي (ع) ، محمد بن حنفيه ، مصاحبت نيكان
B) امام علي (ع)، مالك اشتر ، مراقبت از حريم دل
C) امام علي (ع) ، مالك اشتر ، رفتار محبت آميز با مردم
|
هجده ) مضمون اين عبارت چيست ؟ (( اين عشق است كه عاشق را مشاكل با معشوق قرار مي دهد ))
|
A) عاشق در راه عشق نسبت به معشوق خود با مشكلات روبرو مي شود .
B) عشق باعث مي شود كه عاشق مشكلات را تحمل كند .
C) عاشق مي كوشد تا خود را به شكل معشوق در آورد .
|
نوزده ) گوينده اين سخن كيست ؟ (( اين عشق است كه نفس را نرم و پرشوق و وجد قرار مي دهد ))
|
A) بوعلي سينا
B) خواجه نصيرالدين طوسي
C) استاد شهيد مطهري
|
بيست ) كدام گزينه درست نيست ؟
|
A) اثر سوء عشق اين است كه آدمي را كودن مي كند .
B) هر كسي را عقل خود به كمال نمايد و فرزند خود به جمال .
C) آنجا كه محبت پرتو افكند ، عيب را هنر مي بيند و خار را گل و ياسمن .
|
بيست و يك ) مشرب سقراطي براي اصلاح اخلاق چه راهي را پيشنهاد مي كند ؟
|
A) استفاده از عقل و تدبير
B) را محبت و ارادت
C) بهره برداري از عقل و عشق
|
بيست و دو ) تفاوت مكتب انبياء و مكتب فلاسفه چيست ؟
|
A) هر دو به يك مقصد راه مي برند و تفاوتي ندارند .
B) شاگردان مكتب فلاسفه فقط متعلم هستند و شاگردان مكتب انبياء محب و عاشق .
C) مكتب فلاسفه عقل آدمي را مخاطب قرار مي دهد و مكتب انبياء دل او را .
|
بيست و سه ) گوينده اين سخن كيست ؟ (( يا رسول الله ! وقتي كه آب را چشيدم ، دريغم آمد كه قبل از دوستم رسول الله از آن بنوشم .))
|
A) عمار ياسر
B) ابوذر غفاري
C) سلمان فارسي
|
بيست و چهار ) قريش ، مسلمانان را در دوران مكه چه مي ناميدند و چرا ؟
|
A) موحدين مي ناميدند ، چون مسلمانان به خداي واحد اعتياد داشتند .
B) مسلمين مي ناميدند ، چون مسلمانان تسليم فرامين پيامبر بودند .
C) صباه مي ناميدند چون مسلمانان ، شيفتگان و دلدادگان رسول اكرم (ص ) بودند .
|
بيست و پنج ) قرآن كريم اجر رسالت پيامبر (ص) را از مردم ، چه چيزي مي داند ؟
|
A) دوستي پيامبر
B) دوستي خدا
C) دوستي خويشاوندان پيامبر
|
بيست و شش ) اين سخن از كيست ؟ ((دوستي علي ايمان است و دشمني وي نفاق .))
|
A) پيامبر اكرم (ص)
B) جرج جرداق
C) حجربن عدي
|
بيست و هفت ) بانوي فداكاري كه در مقابل معاويه در مناقب علي (ع) سخن گفت ، چه كسي بود؟
|
A) زينب بنت حجش
B) سوده همداني
C) اسماء بنت عميس
|
بيست و هشت ) گوينده اين سخن در مدح علي (ع) كيست ؟ ((به ادا سوگند كه زندگيت كليد خير بود و قفل شر ، و مرگت كليد هر شري است و قفل هر خيري .))
|
A) عاصم بن ثابت
B) جبران خليل جبران
C) صعصعه بن صوحان
|
بيست و نه ) در كدام دوره از دوره هاي حيات امام علي (ع) جاذبه و دافعه آن حضرت تجلي بيشتري داشت ؟
|
A) خلافت
B) پس از رحلت رسول اكرم (ص) تا خلافت
C) بعد از كشته شدن عثمان تا خلافت
|
سي ) در جريان ممانعت علي (ع) از تقسيم حله ها در ميان لشكريان ] چه خصلتي از خصائل امير المومنين بروز و ظهور يافت ؟
|
A) در راه خدا ملاحظه كسي را نكردن
B) رحمت و شفقت
C) استقامت و پايداري
|
سي و يك ) تربت پاك امام علي (ع) توسط چه كسي اعلان گرديد ؟
|
A) امام سجاد (ع)
B) امام صادق (ع)
C) امام هادي (ع)
|
سي دو ) ناكثين ، قاسطين ، مارقين به ترتيب چه كساني بودند ؟
|
A) خوارج ، اصحاب صفين ، اصحاب جمل
B) اصحاب صفين ، اصحاب نهروان ، اصحاب جمل
C) اصحاب جمل ، اصحاب صفين ، اصحاب نهروان
|
سي و سه ) روحيه مارقين چگونه بود ؟
|
A) طرفدار تبعيض و بي عدالتي بودند .
B) اهل سياست بازي و تقلب و نفاق بودند .
C) خشكه مقدس و جاهل بودند .
|
سي و چهار) ((ترس كفار به مسلمين )) به چه معناست ؟
|
A) كفار عده اي از اسراي مسلمان را در خط مقدم جبهه ، سپر خويش قرار مي دهند .
B) كفار از ترس مجاهدان مسلمان ، تسليم جبهه حق مي شوند .
C) مسلمانان در دل كفار رعب و ترس مي اندازند .
|
سي و پنج ) علي (ع) چه كساني را به عنوان (( حكم )) پيشنهاد فرموند ؟
|
A) ابن عباس و محمد بن حنفيه
B) ابن عباس و مالك اشتر
C) مالك اشتر و ابوموسي اشعري
|
سي و شش ) خوارج در خصوص اصل ((امر به معروف و نهي از منكر )) چه اعتقادي داشتند ؟
|
A) اين اصل مشروط به شرايطي است .
B) اين دستور الهي بايد در همه جا بدون استثناء و بدون هيچ قيد و شرطي انجام گيرد .
C) از جمله شرايط اجراي اين اصل ، احتمال تأثير است .
|
سي و هفت ) نظر اهل تسنن درباره صحابه پيامبر چسيت ؟
|
A) همه عادل و درستكار بوده اند .
B) اكثر آنها عادل بوده اند
C) صحابه بودن موجب نمي شود كه همه آنها را از گناه و خطا بري بدانيم .
|
سي و هشت ) مضمون اين كلام مولا امير المومنين (ع) چيست ؟ (( اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله. ))
|
A) اهل حق و باطل در جريان عمل شناخته مي شوند .
B) اهل حق و باطل هيچ گاه به درستي شناخته نمي شوند .
C) حق و باطل بايد مقياس شخصيتها باشند .
|
سي و نه ) رفتار امام علي (ع) با خوارج تا زماني كه دست به شمشير نبردند چگونه بود ؟
|
A) فقط سهميه آنان را از بيت المال قطع كرد .
B) به آنها همچون ساير افراد مي نگريست .
C) اجازه اظهار عقيده به آنان نمي داد .
|
چهل ) دو طبقه اي كه علي (ع) آنها را دفع كرد عبارتند از :
|
A) منافقان احمق و زاهدان زيرك
B) سياست پيشگان و ثروتمندان
C) منافقان زيرك و زاهدان احمق
|